NSW-VIC - Reisverslag uit Bairnsdale, Australië van Gijs & Annelot - WaarBenJij.nu NSW-VIC - Reisverslag uit Bairnsdale, Australië van Gijs & Annelot - WaarBenJij.nu

NSW-VIC

Blijf op de hoogte en volg Gijs & Annelot

12 November 2013 | Australië, Bairnsdale

G'day all Maandag 5 november. Vanmorgen wakker geworden in het motel. Heerlijk uitgerust, met m'n vroege morgen hoofd richting het raam om te kijken wat voor weer het vandaag is. Gadver! Regen, bewolkt en wind! Nou hebben wij dat ook weer meegemaakt. Maar alsnog vol goede moed de kleren aan en richting de uitkijkposten want vandaag gaan we wallie de walvis spotten, in Eden. Althans hopen wij! Dus wij, wind trotserend op de uitkijk! Op het moment dat wij de hoop bijna opgaven, je raad het al... Begon het te regen! Zo stoer als wij zijn toch doorzetten! En ja hoor ons geduldig wachten werd beloond! Wij kunnen nu officieel zeggen dat wij een levende, wilde walvis hebben gezien! Echt mega indrukwekkend. 's Middags heerlijk geluncht bij de haven van Eden, met verse witvis en gamba'a. Super lekker gegeten, een goede tip van The Loney Planet. Na de lunch even in town geweest en hier komen we een 4tal jongens tegen die in hetzelfde hostel verbleven als ons, in Manly, Sydney. Ze vroegen waar we sliepen en hun verteld dat we een heel mooi plekje wisten (als die ene vrouw bij de kaartverkoop eerlijk was). We besloten met zn allen om te gaan bbqen op dat mooie plekje. Wij gingen alvast heen met zn 2 en het was inderdaad een heel mooie plek! Naast een beekje en een bbq erbij. Hier in Australië hebben ze namelijk op diverse plekken vaste bbq's staan, heel ideaal & geniaal!! We hebben lekker gegeten en het was hartstikke gezellig. Na het eten bij het water gezeten, lekker warm bij het kampvuur. De volgende ochtend samen ontbeten en besloten om nog een korte klimwandeling te maken. Auto's ingepakt en richting het wandelpad. De jongens moeten helaas halverwege afhaken, omdat zij er met de auto niet goed door konden. Wij natuurlijk wel met onze dikke Jeep :) Begin van de avond zijn we aangekomen in Bairnsdale. We hebben de staat New South Wales verlaten en zijn inmiddels in Victoria. In Bairnsdale woont een vriendin van tante Astrid en daar konden we slapen. We hebben er uiteindelijk 3 nachten geslapen. Het was hartstikke gezellig en Marijke heeft heerlijk voor ons gekookt elke avond. Daarnaast hebben we gereedschap van Marijke kunnen lenen en daar hebben we gebruik van gemaakt voor onze auto. We hebben een soort van opklapbed in onze kofferbak gerealiseerd & guess what?! Het werkt echt super fantastisch! Kunnen we de tent niet opzetten of hebben we daar geen zin in? No worries! Bed is binnen 1 minuut klaar. Bedankt Marijke voor je gereedschap en het laten zien van de omgeving. Zo heeft ze ons ook de tipshop laten zien. Een shop naast de recycling/stort. Vrijwilligers zoeken de spullen uit en verkopen de bruikbare spullen weer. We hebben hier heel goedkoop het hout gehaald voor het bed. De opbrengst gaat naar goede doelen. We zijn nog naar een klein eilandje geweest (4 min. met de ferry) en hebben hier 6 koala's gezien en dat was heel gaaf!! Ook nog wat spulletjes gekregen van Marijke die ze nog over had (scherp mes, snijplank, blikopener etc.) en die wij nog wilden hebben. Kortom: mooie dagen gehad in Bairnsdale met een lekker bed, warme douche, heeeerlijk eten(!), gezelligheid en een bed in onze auto. Na de 3e nacht vertrokken richting Golden Beach en de tent opgezet op een camping area. Je hebt hier in Australië veel van deze area's waar je gratis kan camperen, super handig, soms wel lastig om te vinden. Dit was een heel mooi plekje, zo'n 20 meter van het strand. Weer gekookt op de kooltjes van ons kampvuur. Gepofte aardappels in aluminiumfolie, salade en knoflookbrood in folie gegaard. Grandioos lekker gegeten! De volgende dag een wandeling gemaakt en onze eerste echte wilde slang gezien! Het was was een prachtige wandeling met veel water en kleine, maar lange loopbruggetjes. Maar de slang heeft toch wel de meeste indruk op ons achter gelaten. In de avond Gary ontmoet, man van een jaar of 60. Hij ging 2 nachten camperen en zn vrouw en dochters gingen shoppen in Melbourne. Heel aardige man en we hebben later op de avond een biertje met hem gedronken bij zijn stookpot. Een heel mooi dingetje, want het kost heel wat minder hout en je kan er makkelijk op koken. & guess what? De stookpot is nu van ons. Gary had er nog 1 over en wilde hem graag aan ons geven. Ze noemen hier zo'n pot een 'pig', omdat hij op een varken lijkt. Wij hebben hem de Gary pig genoemd. Alsof dat nog niet genoeg was, heeft hij de volgende ochtend zijn hout in kleine latjes gehakt en aan ons gegeven. Super! De dag erna naar Port Albert geweest, waar ze heerlijke fish en chips zouden hebben en dat was niet gelogen. Gekampeerd net boven Wilsons Promontory National Park om hier de volgende dag een lange wandeling te maken. Wilsons Prom is echt heel mooi!! De hele dag gewandeld en nog kangoeroes en een hert gezien. Wel een pittige wandeling, omdat het een bergachtig gebied is. We hadden verwacht dat we het de volgende dag wel in onze spieren zouden voelen, maar helemaal geen spierpijn :) Tijdens het wandelen, hadden we op een bepaald moment enorm veel lol om iets en in dit onoplettende moment gebeurde het volgende: Gijs gaf ineens een noodkreet en sprong in de lucht. Annelot keek naar beneden en ging er als een haas vandoor die ging hordelopen. Enkele seconden later keken we elkaar aan en schoten we in de lach. Wat er gebeurd was? Gijs stond op een slang! Een echte? Ja echt wel! Deze slang was alleen niet heel groot van formaat en helemaal zwart. Dit zijn de slangen waar je niet bang voor hoeft te zijn. Desondanks zijn we toch wel behoorlijk geschrokken, maar hebben we snel daarna hard om gelachen. Achteraf blijkt dat we onze eerste ontmoeting met de wilde slang een stuk enger had moeten zijn, want het blijkt om een tijgerslang te gaan. Google maar niet en doe je dat wel, Google dan maar op Wilsons Promontory National Park in Australië, Victoria. Liefs, Gus en Anna

• 12 November 2013 - 06:53

Roelien :

Wauw. Zo super om jullie verhalen te lezen!

Liefs Roelien

• 12 November 2013 - 07:11

Roelien :

En googlen heb ik nu natuurlijk allang gedaan ;). Mooi park (vanuit beschrijving + foto's), alleen die inwoners.... dies ook prachtig, maar brrrrrrr ;).

Liefs Roelien

• 12 November 2013 - 12:40

Astrid:

Vanmorgen met Marijke geskyped en gehoord dat jullie 3 nachten hebben overnacht en het fijn hebben gehad.Leuk om jullie verslag te lezen.Groetjes en lief van Omi en Astrid

• 12 November 2013 - 13:06

Betty:

Hoi Gus en Anna.....Wat een verhaal zeg het is alsof jullie in een paar weken meer meemaken dan wij in een jaar Ik vind het geweldig om al jullie verhalen te lezen ,zo beleven wij hier ook een Aussie avontuur.

Pas goed op jullie zelf met al dat wild om je toe liefs Ate en Betty xxx

• 12 November 2013 - 17:41

Hetty En Nico:

wowwwww die slang he bah, ja het hoort er misschien wel bij maar nee daar heb ik het niet zo op
    leuk hoor de verhalen hier en de foto's op facebook.
    vooral blijven genieten, en groeten uit het herfstachtige Emmen.
    tjuus

• 12 November 2013 - 18:45

Arno:

Prachtig park!!! Tot het volgende verhaal!!

• 12 November 2013 - 22:15

Henriette:

Tijgerslang (Notechis Scutatus)

Dit is een slang die verspreid is over het hele continent van Australië. De Tijgerslang produceert een kleine dosis gif (35mg) dat uiterst giftig is. Er worden veel mensen gebeten door deze slang omdat ze dicht bij huizen leven.

NOU LEKKER DAN!! :(
    Dan mogen we hopen dat je flink op hem gestaan hebt, Gijs dan is er nu 1 minder van.

Oh had ik nou toch maar niet gekeken op Google....
    Zat een Engel op jullie schouder, en ik denk dat ik wel weet wie <3

Verder weer mooi verhaal om te lezen, wat maken jullie wat mee, super leuk!
    Pas op jezelf alsjeblieft he...

Liefs Jet

• 13 November 2013 - 14:31

Yvonne Wijdeven:

Af en toe gun ik mij de tijd om jullie fantastische verhalen te lezen. Ik krijg zo heel veel zin om daar ook een kijkje te gaan nemen. Al zal het wel met iets minder avonturen zijn dan die van jullie. Maar helemaal geweldig. Geniet nog veel en volop van die indrukwekkende ervaringen.
    Hartelijke groet, Yvonne

• 14 November 2013 - 10:14

Paps:

Mooie avonturen, kun je later nog een mooi boek van maken.
    Liefs Bé

• 16 November 2013 - 07:01

Marijke:

Je bezoek aan mij was reuze leuk. Ik hoop dat de rest van de tijd in Australie good al gaan
    Hier is wat informatie van slangen in Australie. Veel meer mensen gaan dood van auto rijden. Dus rijd maar voorzichtig hoor. Die doden zijn van alle slangen in Australie dus niet alleen tiger snakes,

How many people die of snake bites in Australia each year?

There are 500 to 600 hospital admissions — with two to four deaths. In one sense, that's a small number and that's because, broadly speaking, we have the equipment to handle the problem. But the fact remains these deaths continue to occur even with all our knowledge and resources.