South Australia - Reisverslag uit Port Pirie, Australië van Gijs & Annelot - WaarBenJij.nu South Australia - Reisverslag uit Port Pirie, Australië van Gijs & Annelot - WaarBenJij.nu

South Australia

Blijf op de hoogte en volg Gijs & Annelot

01 December 2013 | Australië, Port Pirie

Na de eerste overnachting in Mount Remarkable nog een nachtje hier gebleven, het zou vandaag namelijk 40 graden worden! En hoe graag wij ook in de auto zitten is dat met deze temperatuur niet vol te houden. Toen we 's morgens wakker werden was het al erg warm. Maar we hadden gelukkig de buitentent er af gelaten. Niet alleen een stuk koeler, maar de sterrenhemel kunnen zien is fantastisch! Een heel groot nadeel van de dagen op Mount Remarkable, waren de vliegen. Ze waren met velen en ze Australische vliegen zijn veel irritanter! Waarom? Deze vliegen zittevoornamelijk om je hoofd en dan het liefst in je oren, mond, neus en ogen. Zoals we al zeiden.. Heel irritant! desondanks uiteraard wel gewandeld in Mount Remarkable, maar veel met een vliegennet op onze hoofden. We horen u lachen en geheel terecht, maar we zijn er erg blij mee. We hebben inmiddels ook een heel goede anti vliegen creme gevonden die ons voldoende beschermd tegen deze irritante vliegjes! Om de hitte een beetje te ontlopen zijn we ook 2x naar Port Pirri geweest. Lekker door het koele winkelcentrum lopen waar geen vliegen zijn! 28 november 2004 zijn we bij elkaar gekomenen we hebben daarom heel luxe gedaan deze dag. We zijn naar Port Augusta gegaan en hier een appartement genomen voor de dag en nacht. Hetzag er mooi uit met een keuken, tv, bad, masterlijk groot bed, badkamer en een wasmachine & droger. Er zat ook een pool bij, maar het was deze dag zo'n 22 graden, dus hier geen gebruik vangemaakt. We hebben een leuke dag gehad en lekker uit wezen lunchen en dineren. Vanuit Port Augusta zijn we naar Flinders Rangers National Park gegaan. Onderweg pas-op-borden voor overstekend vee. Ze hebben geen hekken dus de koeien, schapenen geiten kunnen gaan en staan waar ze maar willen. Maar hoe houden de boeren dan hun vee uit elkaar? Makkelijk je buren wonen hier gemiddeld z'n 20 kilometer van elkaar vandaan. Veel roofvogels gezien in de lucht. Helaas ook 1 van heel dichtbij kunnen zien, een heel grote dooie wedge-tailed Eagle. Wel heel bijzonder, want de vogel was niet beschadigd en je kon hem zo wel van dichtbij bekijken en dan zie je hoe mooi en indrukwekkend de roofvogel is, die je normaal van verweg moet zien. Na een lange rit in de auto en veel van de mooie omgeving gezien te hebben kwamen we aan in Flinders Rangers NP. Via een gravel road naar de campground gereden en onze tent opgezet! Omringt door kangoeroes en emoes genoten van een heerlijke maaltijd. Wederom geslapen zonder buitentent om zo de steren te kunnen bewonderen op onze privé camping. De volgende dag een wandeling gemaakt in het dorpje Wilpena z'n 30 km van onze tent. 30 kilometer doe je normaal in maximaal een uurje maar in een NP kan je er dus ook rustig 2 uur over doen met deze wegen. Na de wandeling van 8 km (wat af en toe meer op een bergbeklimming leek) weer lekker richting de tent gegaan om daar in de schaduw een middagdutje te doen! Vervolgens chicken hawai gegeten, maar dan met spek i.p.v. kip. En samen nog een flesje wijn soldaat gemaakt tijdens een potje rummikub, om hierna heerlijk de tent in te kruipen en een welverdiende nachtrust tegemoet te treden. Onze jeep grand cherokee gaat nu door het leven als Joep. Waarom? Omdat hij hard werk leverd en hij deze naam verdient. Joep, bedankt! 1 december, niet een dag vol geluk. Als eerst in de ochtend brandde onze aansluiting van de koelbox door. Niet zo mooi! Een erg warme dag (40 graden) en de kaas was dan ook gesmolten. We waren onderweg naar het volgende national park en we waren, nadat we de asfalt weg gedag hadden gezegd, zo'n 1,5 uur aan het rijden op een unsealed road zonder iemand tegen te komen. Opeens gebeurt het.. Platte band! Vreselijk! We hadden heel veel geluk dat we in de schaduw stonden, want er waren nauwelijks schaduwplekken. Een groot geluk bij een ongeluk dus. We waren serieus van plan 1 deze dagen een krik en een sleutel te kopen, maar we hadden het nog niet gedaan. Achteraf waren de krik en sleutel verstopt onder de stoel. Na 20 minuten wachten is de lol er wel van af. We pakken onze campingstoelen en gaan relaxed zitten en drinken wat. We bespreken hoeveel dagen we het hier uit zouden gaan houden en vooral hoelang! Want tijdens de heenreis zijn we wel 0 tegenliggers tegen gekomen! Uiteindelijk berekend, mits we zuinig aan doen, we het wel 5 dagen gaan volhouden, niet dat we daar van uit zouden gaan. Als we pech hadden, zouden we er 24 uur staan, maar na 3 heel lange uren hoorden we een auto. We stonden op en ja hoor, hulp! Toevallig was zij de ranger en hij was haar man, een echte cowboy met zn laarzen, spijkerbroek (hoe houdt ie het vol in 38 graden?!), blouse en cowboyhoed. Hij en Gijs zorgden dat de nieuwe band eronder zat en we waren vreselijk blij en opgelucht! We dronken nog een heerlijk ijskoudbiertje die de cowboy aan ons gaf. Deze smaakte heeeerlijk!! Nu vraag je je af hoezo koud bier in de auto? Tja.. Daar hebben we ook geen antwoord op. Hij zei dat we achter hem aan konden rijden en dat deden we, omdat onze reserveband te zacht was en hij wist waar we deze op konden pompen. Daarna reden we naar het dichtstbijzijnde dorp (35 km verder) met 6 inwoners en personeel (backpackers) voor de camping. We zitten hier nu vast, omdat op zondag alles dicht is en we graag onze nieuwe reserveband willen laten repareren als dat nog mogelijk is.

• 01 December 2013 - 09:34

Roelien :

Wat een verhaal.... best een beetje eng, maar met een goede afloop. Echte avonturen dus en iedere keer weereen beetje meegenieten als ik ze lees :)!

Liefs Roelien en natuurlijk ook van de rest hier!

• 01 December 2013 - 09:48

Astrid:

tjonge tjonge wat een verhaal,wel avontuurlijk hoor,en wat zien en beleven jullie veel.Leuk om jullie verhalen te lezen.Raakt het geld nog niet op!?Groetjes ook van Omi natuurlijk

• 01 December 2013 - 20:21

Betty:

Hoi avonturiers,

Het is wederom weer een prachtig verslag,man man man wat maken jullie wat mee zeg!!
    Hebben jullie nu goed opgelet en het gereedschap aan boord voor eventueel weer een platte band.
    Elke keer als er een verslag van jullie voorbij komt vind ik dit geweldig en dan zijn jullie voor het gevoel ook
    net zo ver weg.

Take care !!! dikke knuffel van ons.

• 02 December 2013 - 05:32

Tosca:

Hallo Annelot en Gijs,
    wat een verhaal en wat goed dat er iemand langs kwam die jullie konden helpen met de band!
    Enne..... nog gefeliciteerd met jullie 9 jarige relatie, ik had niet in de gaten dat het al weer zo lang was!
    Wij zitten op dit moment nog op Curaçao nog één maand dan zijn we er twee maanden en dan naar huis.
    Het is weer klussen en regelen om de huizen weer netjes te maken maar we proberen ook nog te genieten wij zijn al één maal naar het strand geweest!!!!

Fijne en goede reis verder en ik blijf jullie volgen!

Groetjes,
    Ed en Tosca

• 03 December 2013 - 05:11

Marijke:

Hie in Australie is het de gewoonte as je ooit een platte band in de Outback krijgt speel maar dan een spelletje patience. gauw komt er iemand aan die over je schouder kijkt and zegt, "Die Dame gaat op die Heer

Marijke

• 06 December 2013 - 18:40

Walter Rosen:

Ik bewonder jullie en ben ook een klein beetje jaloers. Wens jullie het beste en zo af en toe droom ik maar ook van Australie. Groetjes Walter

• 12 December 2013 - 05:55

Gijs & Annelot :

We zijn blij dat jullie de verhalen nog steeds leuk vinden en jullie met ons mee genieten :) Het geld is nog niet op, want we hebben flink wat gespaard! Maar binnen enkele weken zullen we toch echt aan het werk moeten.
    We passen zeker goed op en inmiddels weten we goed hoe we een band moeten vervangen en wat het spelletje patience betreft Marijke, je hebt helemaal gelijk.
    Walter! Leuk om te zien dat je ons volgt! Droomse :)

• 18 December 2013 - 22:51

Henriette:

Lieve An en Gijs,

Gelukkig zijn jullie mensen met veel geduld he! ;p
    Jeetje dat zal je nodig gehad hebben met die lekker band :(
    Ik heb weer genoten van dit mooie verhaal, en vind t fijn dat jullie zulke leuke dingen beleven.
    Nu snel de volgende lezen hihi...loop achter .

Liefs Henriette